Ivonne van de Ven Stichting: Versterking van suïcidepreventie in Nederland

Publicaties nabestaanden

Brochure Als je iemand verliest door zelfdoding
Brochure Als je iemand verliest door zelfdoding

Een coalitie van organisaties op het gebied van suïcidepreventie, waaronder de Ivonne van de Ven Stichting,  heeft de handen in een geslagen om te bevorderen dat er een landelijk, dekkend aanbod van goede zorg voor nabestaanden komt. Om te beginnen is een brochure gemaakt:
‘Als je iemand verliest door zelfdoding; een handreiking voor nabestaanden’.
Ook is een onderzoek uitgevoerd naar behoeften van nabestaanden.

Download brochure Als je iemand verliest door zelfdoding

.

Wat staat er in deze brochure?

Als iemand overlijdt door zelfdoding, komt dat vaak als een grote schok voor de nabestaanden. Het plotselinge verlies kan de omgeving overvallen en veel vragen oproepen.

Deze brochure is bedoeld om antwoorden en ondersteuning te bieden bij praktische vragen waar je misschien mee zit.

• Wat moet je allemaal regelen?
  • Met welke juridische en administratieve zaken krijg je te maken?
  • En waar heb je recht op?

Daarnaast vind je in deze brochure een aantal adviezen over het omgaan met dit enorme verlies, zoals het rouwproces en rouwen bij kinderen. Daarnaast geven we je een aantal adviezen, bijvoorbeeld over het omgaan met sociale
media en pers.
Deze brochure bevat ook een overzicht van plekken waar je hulp kunt vinden in Nederland. Het delen van je verlieservaring kan helpen bij het herstelproces. Je staat er niet alleen voor en praten over je verdriet kan op allerlei verschillende manieren.
Tot slot hechten we als hulporganisaties grote waarde aan het leren van iedere suïcide om volgende suïcides te voorkomen. Daarom beschrijven we welk onderzoek er in Nederland wordt gedaan naar zelfdoding en hoe je daar als nabestaande aan kunt bijdragen.

Factsheet “Behoeften van nabestaanden van een suïcide in Nederland”

113 Zelfmoordpreventie heeft, in samenwerking met de nabestaandenorganisaties Aurora, Ivonne van de Ven Stichting, Rogier Hulst Foundation en Stichting Zorg en Zelfdoding, onderzoek gedaan naar de ervaringen met en behoeften aan informele en formele (professionele) zorg onder nabestaanden die een dierbare door zelfdoding hebben verloren.

In enkele weken tijd vulden ruim 1000 nabestaanden de landelijke enquête in. Hieruit bleek dat het merendeel van hen ondersteuning heeft gemist, zowel direct na het overlijden als in het aansluitende rouwproces. De nabestaanden zien opties voor professionele begeleiding na het overlijden over het algemeen als zinvol. Daarnaast gaven nabestaanden op meerdere punten suggesties voor verbetering van zorg en ondersteuning. Met deze kennis gaan we aan de slag om de ondersteuning van nabestaanden in Nederland te verbeteren.

Deze factsheet is gepubliceerd in april 2022.

Download Factsheet ‘Behoeften van nabestaanden
van een suïcide in Nederland’

Wat is er met jongeren aan de hand

Lezing Joep Dohmen.